تازهترین قسمتها
رادیو پارسا قسمت شصتم
۱۱ آذر ۱۴۰۰ · ۱۴ دقیقه
در این قسمت، همانند روال گذشته به سوالات شما مخاطبین رادیو مالی پاسخ دادهایم. سوالاتی که در این پادکست بررسی شدهاند: چرا فاکتورهای خدماتی مشمول بیمه می شوند؟ دفتر اصلی شرکت در تهران است ولی پیمان های کوتاه مدت 3 تا 10 روز با مشتریان در اقصی نقاط ایران داریم. شرط تسویه حساب مشتریان، مفاصا حساب بیمه است. به چند روش می توان به صورت قانونی مفاصا در تهران گرفت و نیروهای فعال در آن پروژه را بیمه کرد؟ برای گرفتن مفاصا حساب می توان از شعبه ای که کارگاه در آن فعال است اقدام کرد یا باید به شعبه محل انجام پیمان رفت؟ ماده 66 و 90 تامین اجتماعی آیا در بیمه مسئولیت گنجانده می شود؟ آیا افرادی که جهت تعمیرات یا خدمات به شرکت مراجعه می کنند (مثلاً جهت تعمیر جرثقیل) باید بیمه شوند؟
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو مالی شصت و دوم
۱۱ آذر ۱۴۰۰ · ۱۶ دقیقه
چگونگی اجرای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مربوطه در رابطه با مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی مبادلات کالا و خدمات فیمابین اشخاص و فعالان اقتصادی مقیم در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، در داخل محدوده مناطق یاد شده، مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون یاد شده نمی باشد. 2.صادرات کالا ها و خدمات از مناطق مذکور به خارج از کشور و همچنین واردات کالا و خدمات خارج از کشور به مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون نمی باشد. واردات کالا و خدمات از مناطق یاد شده به قلمرو گمرکی کشور مشمول پرداخت مالیات و عوارض می باشد. شایان ذکر است به استناد مفاد ماده(13) قانون مالیات بر ارزش افزوده، صادرات کالاها و خدمات صرفا به خارج از کشور از طریق مبادی خروجی رسمی،مشمول مالیات و عوارض موضوع این قانون نمی باشد و مالیات های پرداخت شده بابت آن ها با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک( در مورد کالا) و اسناد و مدارک مثبته، مسترد می گردد. کدام مناطق، منطقه آزاد محسوب می شوند؟ چابهار، قشم، کیش، انزلی، اروند، ارس، ماکو و قسمتی از فرودگاه امام خمینی بخشنامه: 200/94/47 رفع ابهامات نحوه اجرای مقررات بخشنامه 54409 مورخ 26-05-1388 از آنجایی که اشخاص مقیم مناطق مذکور که به عرضه کالا یا ارائه خدمت موضوع این قانون در محدوده مناطق مزبور مبادرت مینمایند، در زمره مودیان مشمول ثبت نام و اجرای این قانون محسوب نشده و در خصوص اجرای مقررات این قانون، از جمله مطالبه و وصول مالیات و عوارض از خریداران در محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، تکلیفی برای آنان پیش بینی نگردیده، بنابراین فعالان اقتصادی مقیم مناطق مزبور، در مواقع عرضه کالا یا ارائه خدمت در داخل محدوده مناطق، صرفنظر از محل اقامت خریدار، تکلیفی در خصوص مطالبه و وصول مالیات و عوارض نخواهند داشت. ضمنا کالاهای تولید و پردازش شده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی که حسب مقررات مربوط تولید داخل محسوب میگردد، در صورت ورود به قلمرو گمرکی کشور مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهد بود.خاطر نشان میگردد گمرک جمهوری اسلامی ایران در رابطه با واردات کالا از مناطق فوق الذکر به قلمروگمرکی کشور، اعم از اینکه کالا توسط خریدار یا فروشنده وارد شود و فارغ از شمول یا عدم شمول حقوق ورودی، مکلف است در اجرای تبصره (1) ماده (20) قانون مالیات بر ارزش افزوده و با رعایت ماده (15) قانون مذکور، مالیات و عوارض ارزش افزوده متعلقه را با توجه به نرخ قانونی وصول نماید. ابلاغ دادنامه شماره 612-619 مورخ 4/9/1392 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری 1- نظر به اینکه به موجب رأی مذکور فعالیت در محدوده مناطق آزاد و ویژه تجاری- صنعتی با اقامت اشخاص در مناطق مذکور ملازمه داشته و این اقامت منصرف از اقامت موضوع ماده 590 قانون تجارت اعلام شده است، بنابراین کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق یاد شده با اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح به فعالیت مبادرت می نمایند،مقیم محسوب می گردند و بنا به مراتب مذکور و مطابق با ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/6/1372 و اصلاحات بعدی آن و فراز پایانی ماده«4» قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/03/1384 و حکم ماده 52 قانون مالیات بر ارزش افزوده، فعالیت های دارای مجوز از مراجع ذی صلاح در مناطق یاد شده،مشمول پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده نخواهند بود. 2- با توجه به قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، مرجع ذی صلاح صدور مجوز فعالیت برای فعالان اقتصادی حسب مورد،سازمان مسئول مناطق ذیربط خواهد بود. بنابراین شرط عدم شمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نسبت به عرضه کالا و ارائه خدمات توسط فعالان اقتصادی در مناطق مذکور داشتن مجوز فعالیت از مراجع ذی صلاح (طبق نمونه پیوست)، متضمن درج نوع فعالیت در آن بوده و تاریخ صدور مجوز ملاک عمل خواهد بود. لکن در مواردی که مجوز فعالیت قبلاً صادر گردیده، مجوز صادره از تاریخ لازم الاجرا شدن این بخشنامه(تاریخ صدور رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)مبنای عدم شمول مالیات و عوارض خواهد بود. ......
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو مالی قسمت شصت و یکم
۱۱ آذر ۱۴۰۰ · ۱۷ دقیقه
این قانون در سال 87 الزامی شد و 5 ساله به شکل آزمایشی اجرا شد و این قانون هرساله تمدید شد. این قانون در حال حاضر قرار است تا به شکل دائمی تصویب شود. ماده ۱ ـ عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون هست. قانونگذار از واژه عرضه به شکل هوشمندانه استفاده میکند و از فروش کلمهای به میان نمیآورد چراکه عرضه اشکال مختلفی دارد. این موضوع باید داخل ایران باشد و واردات و صادرات هم مشمول این موضوع هستند. اما فرق این قوانین با قانون مالیات مستقیم در دو نکته مهم است: در قانون مالیاتهای مستقیم، قانون 1 و 2 اشخاص مشمول یا معاف هستند اما در ارزشافزوده، کالا و خدمات مشمول یا معاف هستند. دامنه شمولیت ماده 1 قانون ارزشافزوده، وسیعتر از قانون مالیاتهای مستقیم است. ماده ۲ ـ منظور از مالیات در این قانون بهاستثناء موارد مندرج در فصول هشتم و نهم، مالیات بر ارزشافزوده هست. ماده ۳ ـ ارزشافزوده در این قانون، تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضهشده باارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین هست. تفاوت بین خریداری و تحصیل: در خریداری یک پولی به ازایان دادهشده اما در تحصیل ممکن است یک هدیه باشد و مبلغی بابت آن پرداختنشده باشد. ماده ۴ ـ عرضه کالا در این قانون، انتقال کالا از طریق هر نوع معامله است. تبصره ـ کالاهای موضوع این قانون که توسط مؤدی خریداری، تحصیل یا تولید میشود درصورتیکه برای استفاده شغلی بهعنوان دارایی در دفاتر ثبت گردد یا برای مصارف شخصی برداشته شود، عرضه کالا بـه خـود محسوب و مشمول مالیات خواهد شد. ماده ۵ ـ ارائه خدمات در این قانون، بهاستثناء موارد مندرج در فصل نهم، انجام خدمات برای غیر در قبال مـا به ازای هست. ماده ۶ ـ واردات در این قانون، ورود کالا یا خدمت از خارج از کشور یا از منـاطق آزاد تجـاری ـ صـنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به قلمرو گمرکی کشور هست. ماده ۷ ـ صادرات در این قانون، صدور کالا یا خدمت به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری ـ صـنعتی و مناطق ویژه اقتصادی هست.
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت پنجاه و نهم
۱۱ آذر ۱۴۰۰ · ۱۷ دقیقه
سئوال: حساب بانکی که از طریق آن حقوق و مزایای پرسنل پرداخت می شود، آیا باید ویژگی خاصی داشته باشد و از طریق شخص حقوقی اقدام شده باشد؟ و اگر حقوقی باشد مزیتی برای آنها محسوب میشود؟ از مزیت های داشتن حساب مختص شرکت این است که بانک ها اگر تسهیلاتی را بخواهند پرداخت کنند معمولا به شرکت ها و سازمان پرداخت می کنند البته برخی از اشخاص حقیقی دارای ترنول مالی بسیاری هستند و اشخاص vip محسوب می شوند. اما اعطای برخی از وامها خصوصا وام های ارزی و دریافت LC باید حساب شخص حقوقی باشد و مسئولیت هرگونه موضوعی نیز با شخص حقوقی می باشد. این موضوع در عقود بانکی نیز دارای اهمیت بسیاری است. موضوعات بانکی با یک درخواست شروع می شود که دارای حق امضا در شرکت است و خواهان دریافت تسهیلات بانکی است. اولین گام مراجعه به بانکی است که دارای حساب است و تراکنش های بانکی آنها در آنجا انجام می شود. در بسیاری از مواقع با توجه به نوع تسهیلاتی که می خواهید دریافت کنید، بانک بر اساس دارایی های شرکت و اعتبار آنها، این موضوع را ارزیابی کرده و مورد سنجش قرار می دهد. آیا شرکت پشتوانه ای دارد؟ این طرح در اصطلاح طرح توجیهی شناخته می شود. اشخاص باید بانک را توجیه کنند که با گرفتن وام چه کارهایی می توانند انجام دهند و چه سودی دریافت می کنند و چه سودی به بانک تعلق می گیرد.بعد از ارائه طرح، به کمیته اعتبارات بانک ارجاع می شود و در مورد آن تصمیم گیری می شود. در عقود مشارکتی بانک ها، با توجه به پیشرفتی که در پروژه انجام شده است، وام را در اختیار آنها قرار می دهد و مرحله به مرحله است. اما در فروش اقساطی، بانک با ارائه فاکتور، وجه را به جای شرکت پرداخت می کند و کالا در اختیار شما قرار می گیرد و اقساط را پرداخت می کنید. در عقود تعهدی هم قرار نیست مبلغی پرداخت شود و جنبه ضمانت را دارد. سئوال: اگر شخصی به عنوان ضامن ملک را در رهن بانک قرار دهد، مسئولیت بازگشت آن برعهده کیست و راهن باید این کار را انجام دهد؟ آیا ملک به مزایده گذاشته می شود؟ سند رهنی می تواند ضامن فرد وام گیرنده باشد تا مبالغ را بازگرداند و یا می تواند توسط شخص سومی ارائه شود و در ازای یک فرد وام گیرنده دیگری باشد. نکته مهم این است که در مستندات سند رهنی نباید قسمت درصد سود خالی باشد چراکه ممکن است این عدد بعدها با یک مبلغ غیرعادلانه تکمیل شود. دومین نکته این است که زمان در رهن بودن سند نباید خالی باشد و باید تاریخ کاملا مشخص باشد. بعد از انقضای مدت، شخص صاحب ملک باید توجه کند که آیا می خواهد باز هم در رهن باشد یا خیر.
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت پنجاه و هشتم
۱۳ آبان ۱۴۰۰ · ۲۱ دقیقه
یکی از دغدغه هایی که معمولا شرکت ها دارند نحوه رویارویی آنها با بانک است. معمولا شرکت ها در آغاز فعالیت خود، برای دریافت وجه، نقدینگی و انجام بیزینس به موسسات مالی و بانک ها مراجعه می کنند تا بتوانند تسهیلاتی را بگیرند اما گاهی اوقات به دلیل عدم آگاهی، خساراتی را به بار می آورند. معمولا نحوه تسویه و تاریخ انجام آن بسیار اهمیت دارد و برخورد با معوقات سیاست خاص خود را می طلبد تا خسارات کمتری شامل مجموعه شود. در این زمینه لازم است تا در مورد واژه های مورد بحث صحبت کنیم: موسسات مالی سه دسته هستند: بانکها: موسسات مالی هستند که باید مجوز عملیات بانکی را از بانک مرکزی دریافت کنند. اگر بانکی اجازه فعالیت بانکی نداشته باشد، تمامی عملیات انجام شده آن تبدیل به عملیات قرص الحسنه می شود. اجازه سود ندارد و کارمزد فقط می تواند بگیرد. موسسات اعتباری: مجوز فعالیت بانکی را ندارند اما سود، سود مقرری بانک مرکزی نیست و فقط یکسری از عملیات بانکی را می تواند انجام دهد. موسسات غیرمجاز: مشکلات بسیاری را ایجاد کردند و دردسرهای زیادی را برای افراد ایجاد کردند. حسابداران هر مجموعه در زمان گرفتن تسهیلات، باید تاریخ دریافت تسهیلات و نوع قراردادی که با بانک موردنظر بسته می شود را بشناسند و بر امور مالی تسلط لازم را داشته باشند. هر وام شروعی برای بازپرداخت دارد و باید آن را بازگرداند اما همیشه این موضوع به یک شکل نیست. باید بدانید از چه تاریخی و با چه نرخ سودی و به چه شکلی تسهیلات باید بازگرداندده شود و این موضوع نیازمند شناخت عملیات بانکی است. قراردادهای بانکی به سه دسته تقسیم می شود: عقود مشارکتی: بانک با مشتری خود در زمینه برخی از موضوعات مثل صادرات و یا واردات شریک می شوند. معمولا طرفین آورده ای دارند و نسبتی برای تقسیم سود بین آن ها وجود دارد. زمان پرداخت در این عقود، متفاوت است. عقود مبادله ای: در این عقود، دفترچه اقساط ارائه می شود که نشان دهنده میزان سود وام است. همچنین زمان پرداخت آن کاملا مشخص است و نحوه مانده گیری و جریمه عدم پرداخت آن نیز تعیین شده است. عقود تعهدی: قرار نیست بازپرداخت شود مگر اینکه تخلفی صورت گیرد. مثل استفاده از ضمانت نامه ها
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا پنجاه و پنجم
۲۳ تیر ۱۴۰۰ · ۳۵ دقیقه
در این قسمت، همانند روال گذشته به سوالات شما مخاطبین رادیو مالی پاسخ دادهایم. سوالاتی که در این پادکست بررسی شدهاند: یک موسسه غیر تجاری حقوقی با توجه به این که فعالیت خدماتی دارد و در 20 سال سابقه تاسیس، 16 سال اول به صورت حقیقی و 4 سال آخر به صورت حقوقی فعالیت داشته باشد، آیا امکان بازگشت به شخصیت حقیقی وجود دارد یا خیر؟ یک شرکت از هزینه ایاب و ذهاب و بن، مالیات کسر می کند. ولی طبق بخشنامهای که گفته شده است نباید مالیات کسر شود. آیا امکان پیگیری از طریق اداره مالیات وجود دارد؟ آیا پرداخت هزینه های ترخیص کالا که توسط ترخیص کار انجام می شود ولی حق العمل ترخیص کار به صورت غیر رسمی به اداره مالیات گزارش داده نمی شود مورد قبول هست یا نه؟ بعضی از دستگاه های تولیدی که مشابه داخلی ندارند از خارج کشور وارد و جهت تولید کالا و اشتغال زایی استفاده می شوند، معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند. جهت استفاده از این معافیت چه کارها و مکاتباتی باید انجام گیرد؟ در ماده 105 و تبصره 7 و بخشنامه 20096158 از عبارت های درآمد مشمول مالیات ابرازی و درآمد مشمول مالیات استفاده شده است. تفاوت آن ها در چیست؟ اگر مدیر عامل یک شرکت تعاونی مصرف از بازنشستههای آن شرکت باشد و ماهی سه میلیون تومان حقوق بگیرد در فرم حقوق ماهانه با بقیه اعضا و کارکنان فرستاده می شود. زیرا که کارکنان کمتر از سقف مالیاتی دریافتی دارند. به کارمندان این شرکت راندمان حقوق نیز داده می شود. آیا شامل مالیات می شود؟ وقتی شخص حقوقی بنا به دلایلی دفاترش به صورت علی الراس رسیدگی می شود و ممیز رسیدگی به عملکرد به تشخیص، کد فروشی را به این شخص نسبت می دهد و مودی نیز تمکین می کند، آیا رسیدگی ارزش افزوده به میزان فروش تشخیص داده شده توسط عملکرد است؟ یا این که رسیدگی عملکرد و ارزش افزوده جدا از هم است؟ آیا به دادنامه 73 دیوان عدالت اداری می توان استناد کرد و هزینه ایاب و ذهاب و نهاری و مهد کودک را جزء ارقام معاف منظور نمود؟ شرکت تولیدی که خاک پاستوریزه گلخانهای تولید می کند، شامل مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است یا خیر؟ ممیز بدون رسیدگی به اسناد و دفاتر، فقط بر اساس اظهارنامه و تراز حساب ها و به علت عدم ارائه صورت های فروش و درآمد، طبق مفاد تبصره 2 ماده 97، علی الراس و اقدام به صدور برگ تشخیص بر این مبنا کرده است. تمام هزینه ها را بدون در نظر گرفتن حد نصاب خرید و فروش مشمول ماده 169 دانسته و بر این مبنا جریمه محاسبه کرده است. شرکت فعالیت پیمانکاری دارد و مبلغ تمام خریدها کمتر از حداقل حد نصاب است. در صورت امکان راهنمایی نمایید. به دلیل تحریم خرید مواد اولیه، یک شرکت شعبه ای در ترکیه تاسیس کرده است. برای ورود مواد از ترکیه به ایران، کارمزدی در بندرهای ترکیه اخذ می شود. آیا این کارمزد مورد قبول اداره مالیات است؟ شهرک صنعتی که معافیت (ماده 132) دارد، اگر واحد تولیدی اجارهای باشد و پروانه بهره برداری به نام مالک باشد و در این شهرک فعالیت کند، می تواند از معافیت استفاده کند؟ برای اظهارنامه اصلاحیه با افزایش درامد زده شده است و بهای تمام شده یعنی سود تغییر داده نشده است. فقط درآمد و بهای تمام شده به صورت افزایش تغییر داده شده است. آیا می توان از هیئت 216 استفاده کرد؟ در قسمت ششم مالیات گفته شد که تا 4 ماه برای حق تمبر به اداره امور مالیاتی فرصت وجود دارد. حال اگر بهمن ماه شروع به فعالیت کرده باشیم و تا اردیبهشت ماه فرصت انجام انجام این کار باشد کدام مبلغ باید در نظر گرفته شود؟ (سال قبل یا سال جدید) لطفاً راجع به صندوق فروشگاهی و تاریخ تصویب آن توضیح دهید. آیا سامانه مودیان همان سامانه 169 است یا خیر؟ ما شخص حقیقی عمده فروش آهن آلات هستیم و در بحث کتمان درآمد و محاسبه ارزش افزوده، اداره دارایی می فرمایند که ما مشمول دستورالعمل بند “ز” تبصره 6 قانون بودجه سال 1396 به شماره 512/96/260 نمی باشید. در حالی که ضریب علی الراس عملکرد ما 2درصد است. چطور باید مالیات بر ارزش افزوده 5 یا 6 و یا 9 درصد پرداخت کنیم؟ آیا ما مشمول این بخشنامه هستیم یا خیر؟ اگر شرکتی قبول دفاتر گرفته باشد و درآمد اجاره شناسایی کرده باشد و ممیز مالیاتی قسمت درآمد اجاره شناسایی شده را رد کند و درآمد اجاره را از جدول ارزش اجاری املاک تعیین کند، آیا این کار درست است؟ آیا می توان به آن اعتراض کرد؟ با توجه به این که ارز صادرات باید در سامانه نیما به دولت اعلام شود، اگر ما ارز به عنوان وجه ضمان از شرکت خارجی بگیریم و در دفاتر ثبت بشود و به دلیل این که وجه بابت فروش نبوده است در سامانه نیما ثبت نشود، آیا ممیز ایراد می گیرد؟ مالیات بانک ها به چه صورت محاسبه می شود؟...
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت پنجاهم - RadioMali-E50-tlg
۶ خرداد ۱۴۰۰ · ۱۶ دقیقه
در این قسمت، همانند روال گذشته به سوالات شما مخاطبین رادیو مالی پاسخ دادهایم. سوالاتی که در این پادکست بررسی شدهاند: در شرکت های خصوصی، ملاک محاسبه حق سنوات و ارائه لیست بیمه با حداقل حقوق است یا موارد مازاد پرداختی؟ ما یک شرکت استارتاپ که واسط بین کارفرما و کارگر هستیم. بابت این کار از کارفرما بابت معرفی پرسنل مبلغی گرفته می شود و فاکتور فروش برای آن شخص حقوقی یا حقیقی صادر می شود. شرح فاکتور فروش “تامین نیروی انسانی” است. چه میزان حق بیمه باید پرداخت گردد؟ در صورتی که یک نفر موسسه حسابرسی کار کرده باشد و شرکت در سال اول آن شخص را بیمه نکرده و هیچ قراردادی عقد نشده باشد، چه کاری می توان انجام داد؟ آیا خانم مطلقه که سرپرست خانوار محسوب می شود و فرزند ندارد، جهت دریافت بیمه بیکاری جز کدام جدول دریافت می گیرد؟ مجرد یا متاهل؟ شرکتی به افرادی که در فروش شرکت به عنوان حق دلالی و بازاریابی همکاری می کنند، پورسانت می دهد. در واقع این امر به صورت افراد متفرقه (نه به عنوان پرسنل شرکت) سالیانه یکی دو بار صورت می پذیرد. از نظر بیمه تکلیف چیست؟ در خصوص شرکت های تولیدی که تعدادی راننده با ماشین جهت حمل کالا به مشتری را در اختیار دارد، آیا این رانندگان مشمول ماده 38 بیمه جهت ارائه مفاصا حساب می شوند یا خیر؟ و آیا باید با رانندگان قرارداد همکاری منعقد شود؟ آیا شرکت های پیمانکاری مشمول ماده 47 یا حسابرسی بیمه می شوند؟
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت پنجاهم - RadioMali-E50-tlg
۶ خرداد ۱۴۰۰ · ۱۶ دقیقه
در این قسمت، همانند روال گذشته به سوالات شما مخاطبین رادیو مالی پاسخ دادهایم. سوالاتی که در این پادکست بررسی شدهاند: در شرکت های خصوصی، ملاک محاسبه حق سنوات و ارائه لیست بیمه با حداقل حقوق است یا موارد مازاد پرداختی؟ ما یک شرکت استارتاپ که واسط بین کارفرما و کارگر هستیم. بابت این کار از کارفرما بابت معرفی پرسنل مبلغی گرفته می شود و فاکتور فروش برای آن شخص حقوقی یا حقیقی صادر می شود. شرح فاکتور فروش “تامین نیروی انسانی” است. چه میزان حق بیمه باید پرداخت گردد؟ در صورتی که یک نفر موسسه حسابرسی کار کرده باشد و شرکت در سال اول آن شخص را بیمه نکرده و هیچ قراردادی عقد نشده باشد، چه کاری می توان انجام داد؟ آیا خانم مطلقه که سرپرست خانوار محسوب می شود و فرزند ندارد، جهت دریافت بیمه بیکاری جز کدام جدول دریافت می گیرد؟ مجرد یا متاهل؟ شرکتی به افرادی که در فروش شرکت به عنوان حق دلالی و بازاریابی همکاری می کنند، پورسانت می دهد. در واقع این امر به صورت افراد متفرقه (نه به عنوان پرسنل شرکت) سالیانه یکی دو بار صورت می پذیرد. از نظر بیمه تکلیف چیست؟ در خصوص شرکت های تولیدی که تعدادی راننده با ماشین جهت حمل کالا به مشتری را در اختیار دارد، آیا این رانندگان مشمول ماده 38 بیمه جهت ارائه مفاصا حساب می شوند یا خیر؟ و آیا باید با رانندگان قرارداد همکاری منعقد شود؟ آیا شرکت های پیمانکاری مشمول ماده 47 یا حسابرسی بیمه می شوند؟
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت چهل و پنجم
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ · ۱۷ دقیقه
در این قسمت، همانند روال گذشته به سوالات شما مخاطبین رادیو مالی پاسخ دادهایم. سوالاتی که در این پادکست بررسی شدهاند: مبلغ تمبر در مورد اشخاص معاف از مالیات چقدر است؟ آیا برای ممیزی مالیات حقوق کسر کردن یا نکردن بیمه مورد برسی قرار میگیرد یا خیر؟ و اینکه در شرکتهای عمرانی هزینه بیمه سهم کارفرما از نظر حسابداری و نیز ارسال لیست حقوق در سامانه مالیات حقوق به چه صورت باید اقدام شود؟ در صورتی که بعد از ارسال اظهارنامه متوجه شویم که یکی از فاکتورهای فروش ثبت نشده.چه کاری میتوان انجام داد و ثبت حسابداری آن در دفتر روزنامه به چه صورت خواهد بود؟ میخواستم بپرسم فرق بین آیین نامه، بخشنامه و دستورالعمل چیه؟ و کدوم در مبحث مالیات مهمتر از همدیگر هستند؟و در ابتدای کار کدام مورد را باید بخوانیم؟ در خصوص اینکه جناب آقای رستگار فرمودن واریز از جانب جاری شرکت به منزله درآمد محسوب میشود ،،،آیا اگر این واریزی به منزله پرداخت به بدهکاران شرکت باشد و طبق بخشنامه ۶۷/۹۶/۲۰۰ مورخ ۹۶/۵/۱۱ تقبل زیان انباشه به حساب جاری شرکا به عنوان درآمد محسوب نمیشود،،،آیا باز هم مبلغ واریزی جاری شرکا به این منظور باشد،،،ممیز مالیاتی میتواند این مبلغ واریزی سهامداران رو به عنوان درآمد شناسایی کند یا خیر سلام در اظهارنامه ارزش افزوده، اگر در قسمت خرید کالا و خدمت مشمول فقط مبلغ مالیات و عوارض ثبت شود و قسمت بدون پرداخت ملیات و عوارض مبلغی ثبت نشود ،ممیز ایراد میگیرد؟ ولی در گزارش فصلی هزینهها بصورت تجمیعی ثبت گردیده. با توجه به تبصره ماده 100، اگر فرض کنیم شخصی ۲.۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰ فروش داشته است اداره مالیات که این شخص را بطور حتم گروه دومی قرار میدهد، چراکه مجموع فروش و درآمد آن بیشتر از ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ریال است؟ و از طرفی نمیتواند از این تبصره استفاده کند و این تبصره مخصوص اشخاص گروه سومی است؟ در سامانه مالیات حقوق سه نفر از پرسنل اصلی شرکت در سال گذشته اشتباهاً غیر اصلی تعریف شده ولی لیستهای حقوق ارسالی معافیت کسر شده و مالیات متعلقه نیز به موقع پرداخت شده است.بر همین اساس ممیز رسیدگی کننده مالیات مقطوع ١٠ درصد محاسبه کرده . بنده چطور میتونم این موضوع را اصلاح و دفاع کنم. در خصوص مالیات بر درامد املاک اشخاص حقیقی که منبع درامد دیگر ندارند مبلغ معافیت ماده ۸۴ بعد از کسر ۲۵ ٪ اجاره قابل کسر است ؟ من چند سالی است گروه دوم مالیات میدم چون بتونم هزینههام رو دارایی قبول کنه دفاتر میخوام بدم شرکت ثبت کردم .لطفا برای اینکه در این انتقال از حقیقی به حقوقی مشکلی بر نخورم راهنماییم کنید. حدنصاب معاملات ۵ درصد یعنی چه؟ آیا اشخاص حقیقی هم دوماه فرصت دارن برای ابطال حق تمبر؟ اگر یک شرکتی ملکی رو داده اجاره و درآمد اجاره شناسایی کرده و استهلاک آن رو هم طبق جدول استهلاکات ماده ۱۴۹ ق.م.م در دفاتر شناسایی کرده باشه حالا دفاتر رد و مالیات به صورت علیالراس شناسایی بشه استهلاک محاسبه شده طبق جدول استهلاکات مورد قبول هست یا نه ( ۲۵٪ماده ۵۲) بنده گوشی فروشی دارم ماهی ۵۰۰ تا یه میلیارد گوشی میفروشم. میخواستم ببینم مالیات فروش گوشی به چه صورته؟...
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت چهل و چهارم
۱۸ فروردین ۱۴۰۰ · ۲۵ دقیقه
تجهیزات امنیتی: الف) دوربین مدار بسته دوربینهای مداربسته که مناسب برای تمامی فروشگاهها اعم از بزرگ و کوچک است. داشتن دوربین موجب پیگیری است و برای پیگیریهای بعدی هم ابزار قابل اعتمادی است. باید دقت کنید که تمام نقاط کور باید پوشش داده شود. تعداد دوربینها باید تمامی زوایا را پوشش دهد. باید توجه داشته باشید که تمامی اوقات تصاویر ضبط میشود و در جای قابل اعتمادی ذخیره میشود. دوربین باید در دسترس و در دید عموم باشد و تصاویر هر لحظه در دسترس شما باشند. ب) گیتهای فروشگاهی این گیتها وظیفه هشدار دادن را دارند. به محض خارج کردن اجناس، هشدار به شما داده میشود و میتوانید جلوی فرد مورد نظر را بگیرید. تجهیزات عملیاتی: الف) تجهیزات هوشمند: صندوقهای فروشگاهی: دیجیتالی و آنالوگی و نرم افزارهای فروشگاهی ب) تجهیزات روتین و نرمال: قفسهها، انواع یخچال، رگال، مانکن ج) تجهیزات تکمیلی: بارکد خوان: دستی و رومیزی، لیبل پرنتر، فیش پرینتر، کشوی پول
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت چهل و سوم
۱۱ فروردین ۱۴۰۰ · ۲۵ دقیقه
سوپر مارکتهای کوچک چگونه میتوانند کار خود را وسعت دهند و به مجموعههای بزرگتری تبدیل شوند؟ آیا به جزء افزایش سرمایه، راه دیگری وجود دارد که بتوان سبد محصولی را افازیش داد و نسیه کمتری داد؟ اینکه کسب و کار ما چقدر وسعت دارد و در کجا واقع شده است تفاوت چندانی ندارد. رمز موفقیت شما در دو نکته است: 1- هزینهها کاهش یابند. 2- میزان سود افزایش یابد. در چنین شرایط کاری باید حسابهای دفتری و نسیه را کمتر کنید. میتوان تمرکز را بر روی محصول پرفروش گذاشت. میتوانید از اسپانسرها استفاده کنید. در تامین کنندهها بازنگری داشته باشید و حاشیه سود بیشتری دارند. فروشگاهها دکوراسیون خاص خود را دارند. اما همهی آنها نکات خاصی را در این زمینه رعایت میکنند: مردم در حالت عادی وقتی وارد فروشگاه میشوند سمت راست خود را نگاه میکنند. این قسمت برای کالاهای با سود بالا، بهترین مکان است. مردم به صورت ناخودآگاه قسمت چپ قفسهها را نگاه میکنند و بعد به سمت راست نگاه میکنند. پس محصولات سودآور را در قسمت چپ و محصولات پر فروش با حاشیه سود کمتر را در قسمت راست قرار دهید. همچنین چشم انسان در ابتدا رنگهای تیره و بعد روشن را میبیند. شرکتهای بزرگ تولید کننده برای تهیه و تولید محصولات خود به موضوعاتی از قبیل رنگ و نوع بسته بندی توجه دارند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند. فرد خریدار وقتی از بین قفسهها عبور میکند و جستجوی خاصی را انجام نمیدهد و سر خود را در جهت خاصی حرکت نمیدهد و تنها یک زوایه دید مشخصی را در مقابل خود میبیند که در ارتفاع خاصی است به این مفهوم “ارتفاع زاویه دید انسان” گفته میشود. تولید کنندگان بیشترین هزینه را انجام میدهند تا کالاهای آنها در این قسمت قرار بگیرند. زاویه دید دیگری وجود دارد به نام “زاویه دید کودک “. در این قسمت هم خوراکیها و عروسکهای مورد پسند کودکان چیده میشود تا والدین را مجبور به خرید کنند. مشتریان معمولا به دنبال کالاهای پر مصرف هستند. جایگاه قرار گرفتن آنها می بایست در انتهای فروشگاه باشد تا مشتری تمامی کالاهای مربوطه را مشاهده کند و از تنوع کالاهای شما باخبر شود. کالاهای پرمصرف نباید در کنار هم در یک قفسه گذاشته شوند. مثلا ماست و شیر باید با فاصله در کنار هم باشند و در بین آنها کالاهای مکمل گذاشته شوند. در کنار صندوق، معمولا محصولاتی قرار میگیرند که قیمت پایینی دارند مثل آدامس یا شکلات. شما حتما از آنها خریداری خواهید کرد. معمولا تا 10 مدل محصول مختلف را در این قسمت میتوان قرار داد.
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت چهلم
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ · ۱۱ دقیقه
در این قسمت، همانند روال گذشته به سوالات شما مخاطبین رادیو مالی پاسخ دادهایم. سوالاتی که در این پادکست بررسی شدهاند: برای پرداخت برخی از مبالغ فاکتورها (ترخیص) تنخواه دار با مراجعه حضوری مبادرت به کارت کشیدن میکند. آیا با درنظر گرفتن واریز یا انتقال بالای 5 میلیون در بانک، آیا این موضوع مورد قبول اداره مالیات هست یا خیر؟ برخی از شرکتهای تولیدی، برای تولید ماشینهای مخصوص را از خارج از کشور وارد می کنند. برای برخورداری از معافیت مالیاتی دستگاهها چه شرایطی باید محرز باشد؟ و اگر محرز شود آیا فقط کالای تولید شده معاف از مالیات میباشد؟ آیا ثبت برند مانند ثبت شرکت مالیات دارد؟ و آیا حق تمبر باید باطل کرد؟ در مورد تسعیر ارز صادرات و واردات از منظر مالیاتی، چگونگی بازگشت ارز نیمایی صادرات به بانک و موارد استثنا و ضروری این توضیحاتی را میخواستم. 7 درصد حق بیمه سهم کارگر که میگویند از مشمولین بیمه کسر میشود، آیا صحت دارد و تصویب شده است؟ زیان اظهارنامه سال 96 مجموعه ما را پذیرفتهاند اما 90 درصد را برگردانده است و حدود 10 درصد مورد تایید شده است. آیا این موضوع قابل شکایت است؟ اگر فرزند قبل از والدین فوت کند، به ایشان ارث تعلق نمیگیرد. آیا به فرزندان آن فرد مرحوم شده ارث تعلق میگیرد؟ مالیات بر ارث چطور؟ اگر مجوز فروش محصولات غذایی را داشته باشیم، آیا باید برای یک کسبوکار استارتاپی مربوط به آن باید مجدد مجوز بگیریم؟ پرونده مالیاتی جداگانه باید تشکیل شود؟ شرکتهای ساختمانی که با مشتریان به شکل اشتراکی فعالیت میکنند، تکلیف مالیات نقل و انتقال به چه شکلی است؟ آیا موقع واگذاری زمین مشتری باید مالیات پرداخت کند؟ آیا شرکت باید مالیات نقل و انتقال را پرداخت کند؟ برای فعالیتهای استارتاپی نیاز به مجوز است؟ یک شرکت حسابداری نیاز به چه مجوزی دارد؟ معافیت متراژی فقط به واحدهای مسکونی تعلق میگیرد؟
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت سی و ششم
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ · ۲۱ دقیقه
در ادامه سری پادکستهای با سرفصل کسب و کار در این قسمت راجع به روشهای کاهش هزینه در فروشگاهها صحبت میکنیم. مباحثی که به آن ها میپردازیم به شرح زیر است: گرفتن اسپانسر: تمام فروشگاهها، ابزارها و رسانههایی دارند که میتواند از آن در این راستا استفاده کنند. ( حتی کیسه پلاستیکی که اقلام در آن قرار میگیرند.) پیدا کردن شریک: شریک میتواند در کل بیزینس شما و یا در بخشی از آن شریک شود. تهاتر کردن خرید گروهی ( اصناف سوپر مارکتی) خرید کالاهای پر فروش استفاده از تکنولوژی( استفاده از صندوقهای فروشگاهی جهت کنترل موجودی) در هر فروشگاهی سه دسته محصول وجود دارد که بر اساس اطلاعاتی که از مشتری شما دریافت میشود و یا اینکه مغازه شما در کدام قسمت شهر قرار گرفته، مشخص میگردد : محصولات جذاب: محصولاتی که لوکس و زیبا هستند اما لزوما فروش بالایی ندارند. ( مثل عروسکهای بزرگی که در مغازههای اسباب فروشی هستند). این کالاها باید حدود 10 درصد از کالاهای موجود شما باشد. محصولات پرفروش: مشتری برای این کالا ها به شما مراجعه میکند و تقاضای زیادی دارد. محصولات مکمل: شما باید مشتری را برای خرید این دسته از کالاها مجاب کنید. چگونه میتوانیم بفهمیم کالای پر فروش کدام است؟ این موضوع راه حلی بسیار ساده دارد. باید دید چند نفر در طول روز خواهان آن هستند و به دنبال این کالا میآیند.روش دیگری هم وجود دارد که ببینیم چه کالاهایی کم فروش است و با گذشتن تاریخ مصرف، به فروش نمیرسد. همچنین به این نکته باید توجه کرد که برخی کالاها پر فروش هستند اما حاشیه سود پایینی دارند و بالعکس. این موضوع بستگی به تصمیم فروشنده دارد.
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت سی و پنجم
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ · ۱۹ دقیقه
در این پادکست، پاسخ سوالات شما همراهان گرامی رادیو مالی ارائه خواهد شد: اشخاص حقیقی که چند سال جواز کسب دارند و بصورت علی راس مالیات میدادند، اگر بخواهند به شکل قانونی اظهارنامه مالیاتی را ارائه کنند، راه حل چیست؟ مالیات بر درآمد املاک به چه شکلی است؟ شماره بخشنامه عدم جریمه دفاتر چیست؟ ما در سال گذشته دو ماه (بهمن و اسفند) اجاره دادیم. حال می خواهیم مالیات اجاره در سال 98 را پرداخت کنیم. آیا باید این نکته را در اظهارنامه سال 97 ذکر کنیم؟ اگر مانده ارزش افزوده بدهکار یا بستانکار باشد، به چه معنیست؟ چه مدارکی برای اشخاص حقیقی لازم است تا هنگام مراجعه به دارایی پرونده را علی راس نکنند؟ در اظهارنامه املاک، معافیت های مالیاتی برای اشخاصی که منبع درآمد دیگری دارند، چقدر است. در مورد جدول 1 و 3 توضیحات لازم را ارائه بفرمایید. آیا مالکانی که باشگاه ورزشی دارند، از مالیات معاف هستند؟ اگر شرکتی فعال نباشد و آن را واگذار نماید، شرکای جدید افزایش سرمایه بدهند ولی فعالیتی نداشته باشند، به چه صورتی باید اظهارنامه ارسال کنند؟ آیا باید دفاتر را هم ارسال کنند؟ شما گفتید وقتی شرکاء نمیخواهند پولی را بیاورند، باید در قالب عقد مضاربه آن را بیاورند و هزینههای مضاربه برای شرکت قابل قبول است. آیا هزینه مضاربه شرکاء برای شرکت درآمد محسوب میشود و مالیاتش چطور محاسبه و پرداخت میشود؟ اگر شخصی برای آموزش شنا به یکی از ادارات دولتی مراجعه کند، آیا این اداره برای این شخص مالیاتی را رد میکند؟ و خود شخص چطور؟ قبل از اینکه برگه تشخیص صادر شود، آیا میتوان با مراجعه به سازمانهای مالیاتی میزان آن را کم کرد؟ به چه علتی شرکتها حسابرس داخلی دارند؟ اگر یک حسابدار خریداری تجهیزات را اشتباها به جای ثبت در دارایی، در هزینهها ثبت کرده باشد و به خاطر عوامل دیگری جریمه شده و پرونده علی راس شده باشد، چه راهکارهایی وجود دارد؟ تفاوت گروه دوم و سوم چیست؟( میزان معافیت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی) اگر بیمه یک شرکت پیمانکاری از پیمان پرداخت شود، (پیمان متعلق به شرکت نیست و تنها اجرای آن به عهده شرکت است) وقتی حقوق آنان از شرکت پرداخت میشود، از نظر اداره مالیات و بیمه مشکلی ندارد؟ ارزش افزوده برای اشخاص حقیقی به چه شکلی است؟ آیا نیاز است معاملات فصلی و ارزش افزوده را ارسال کنند؟ کارگاه تولیدی وجود دارد که از اردیبهشت 97 ارزش افزوده را رد کرده است. در شهریور ماه هم پروانه بهره برداری دریافت کرده است و اجاره نامه هم دارند. اما برای سازمان مالیاتی هیچ ثبت نامی انجام نشده است. مالیات این کارگاه چگونه پرداخت میشود در صورتیکه زیانده بوده است. شرکت مادری هم وجود دارد که ما زیر مجموعه آن با کارفرمای مجزا هستیم. در اظهارنامه در قسمت واردات، شماره اتباع خارجی را از کجا باید پیدا کنیم؟ با توجه به قانون بودجه سال 98 تبصره 6 ، 10 درصد از حقالزحمه یا حقالعمل کاری پزشکان که به موجب دریافت وجه صورت حسابهای ارسالیهای به بیمه و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت میشود. 10 درصد ارسال نسخه بیمه تامین اجتماعی، ارتش و خدمات درمانی و هم 10 درصد واریز نسخه؟...
برای افزودن برچسب وارد شویدقسمتی که به دنبالش بودید
رادیو پارسا قسمت سی و یکم
۱۸ دی ۱۳۹۹ · ۲۳ دقیقه
در این پادکست به دو سوال اساسی شما پاسخ داده میشود: 1– تعریف نیاز مشتری و تفاوت آن با خواستههای مشتری 2– تکنیکهای افزایش فروش در ادامه برای توضیح تکنیکهای فروش شما را با دو واژه جدید آشنا میکنیم: up selling & cross selling up selling: برای توضیح این واژه مثالی برای شما میزنم: وقتی به یک رستوران وارد میشوید، برای سفارش سیب زمینی با دو گزینه مواجه هستید: سایز کوچک و بزرگ. سیب زمینی بزرگ با حجم شاید دو تا سه برابر بیشتر از سیب زمینی کوچک را میتوانید سفارش دهید اما قیمت آن در این حد زیاد نیست. این به لحاظ قیمت کاملا منطقی است. cross selling: برای توضیح این واژه هم این مثال را در نظر بگیرید. شما وقتی در رستورانی یک همبرگر را سفارش میدهید، همزمان برای شما یک نوشابه، سالاد و نان سیر هم آورده میشود که با قیمتی بسیار نازلتر از شرایطی که بخواهید این موارد را بصورت تکی سفارش دهید. در واقع یک بسته پیشنهادی (کومبو) را در مقابل شما قرار میدهند. دو مفهوم اساسی دیگر در ارتباط با کسب و کار فروشگاهی: پارادوکس انتخاب شما هم حتما وارد فروشگاهی شدهاید که حق انتخابهای بسیاری داشتهاید و خیلی از موارد را هم تست کردید اما در نهایت خریدی انجام ندادهاید. این مفهوم به این معناست که نیازی نیست سبد محصولی بسیار متنوعی را در مقابل مشتری قرار دهید بلکه میتوانید با شناسایی نیاز وی، انتخابهای محدودی را پیش روی آنها قرار دهید. مفهوم پارادوکس انتخاب به این معناست که هر قدر فشار انتخاب روی مشتری بیشتر باشد، انتخاب سختتر است. اثر نظاره گر آیا شما هم برای خرید کردن به انتخاب اکثریت دقت میکنید؟ در خریدهای اینترنتی بسیاری از ما به کامنتهای کاربران توجه ویژهای میکنیم و این موضوع بسیار اثرگذار است. برای خرید کالاهای اساسی مثل موبایل و کالاهای دیجیتال حتما نظر اطرافیان را میپرسیم و در صورت موافقت آنها با رضایت بیشتری خرید را انجام میدهیم.
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت سیام
۹ دی ۱۳۹۹ · ۱۳ دقیقه
1- برای معدنی که تازه شروع به کار کرده است و هنوز در مرحلهی اکتشاف قرار دارد و تازه کار است آیا باید اظهار نامهی مالیاتی تکمیل شود؟ مالیات چطور؟ بله. ربطی به مدت زمان کار شما ندارد. شما هر زمانی که از وزارت سمت پروانه بهره برداری را دریافت کنید، حتما طبق قانون 48 مالیات مستقیم دو ماه زمان دارید. اگر شرکت را ثبت کردید باید ظرف دوماه تشکیل پرونده مالیاتی بدهید و قطعا اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید. 2- فروشگاهی دارم که که به علت رکود تعطیل است و سه سال است که مالیات را پرداخت نکردم. تکلیف چیست؟ باید در نظر داشته باشید که اگر مالیات را پرداخت نکنید، ماهانه مشمول 2.5 درصد جریمه آن خواهید بود. همچنین اگر بدهی شما بیش از ده میلیون تومان باشد مطابق قانون 210 و 211 ممنوعالخروج خواهید شد. شما تنها میتوانید آن را قسطبندی کنید و همچنین بخشودگی جرایم بگیرید. 3- سئوال بعدی در مورد مالیات حقوق است که معافیت 7/2 بند دوم بخشنامه 19418 چگونه به طور دستی محاسبه میشود. البته این موضوع توسط نرمافزار سپیدار سیستم محاسبه میشود. این مبلغ بسیار جزئی است و معمولا توسط نرمافزارها محاسبه میشود و دستی محاسبه نمیشود. 4- هزینه پزشکی شخص از مالیات حقوق کسر میشود.آیا راحت میشود از این موضوع استفاده کرد یا مراحل طولانی دارد؟ ماده 137 این موضوع را تایید می کند. ممکن است ممیز با این موضوع مشکل داشته باشد اما قابل رفع است. 5- به یک مشتری حقیقی در فصل بهار زیر حد نصاب فروش داشتیم. اگر این موضوع در تابستان تکرار شود، آیا میتوانیم این مورد را هم جزء معاملات زیر حد نصاب گزارش کنیم؟ بله. هیچ تفاوتی ندارد. 6- هزینههای قابل قبول اشخاص حقیقی را جهت ثبت در دفاتر را توضیح دهید. آیا بیمه عمر پرداخت شده برای اعضای خانواده جزء هزینههای قابل قبول محسوب میشود؟ با چه سرفصلی در اظهارنامه باید ثبت شود؟ اشخاص حقیقی میتواند تمامی هزینههای ماده 148 را استفاده کنند. بیمه عمر را برای خود میتواند اما برای خانواده نمیتواند. همچنین در اظهارنامه جدول مشخصی برای سود و زیان وجود دارد که میتوانید ثبت کنید. 7-در تبصره ۸۶ گفته میشه که از تاریخ ۹۶٫۰۶٫۱۱ قانون عوض میشه و دو تبصره میاد…..ی مثالی در رابطه با تبصره یک گفته میشه که مثلا شخصی به عنوان بازاریاب بعدازظهر به شرکت میاد و بازاریابی میکنه آیا پولی که به شخص میدهیم جز تبصره یک ۸۶ هست یا ماده ۱۶۹ ؟ ماده 86 بسیار چالش برانگیز است و مربوط به مالیات حقوق است. ببینید رابطه بین فرد و کارفرما به چه شکلی است؟ اگر در فصل مالیات بر حقوق بود، 86 است وگرنه قانون 169 است. 8- آیا برای اعمال معافیتهای مالیاتی و یا تخفیفات، اولویتبندی موجود دارد؟ سئوال مفهوم نیست. 9- مفهوم ” مکرر” در ماده ۱۶۹ مکرر چیست؟ این یک مفهوم حقوقی است. مواد قانونی پس از تصویب، اگر اصلاحات زیادی داشته باشد و در قالب تبصره نگنجد، واژه مکرر به انتهای آن اضافه میشود و یک ماده قانونی جدید است. 10- صندوق رسمی شرکت مانده رسمی 260 میلیون دارد. آیا قابل انتقال به بانک است؟ هر پولی که به حساب بانکی شرکت بیاید، درآمد محسوب میشود. پیشنهاد میشود این کار انجام نشود....
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت بیست و نهم
۲ دی ۱۳۹۹ · ۱ ساعت و ۳۲ دقیقه
در تاریخ 21 خرداد ماه 1398، سمیناری با موضوع نحوه تهیه و تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی با حضور 300 نفر از کارفرمایان، حسابداران و مدیران مالی برگزار گردید. در این سمینار موضوعاتی زیر بررسی گردید: آشنایی با پیش نیازهای ارسال اظهارنامه نحوه دانلود نرم افزار نصب و آماده سازی بررسی جداول اظهارنامه مالیاتی، مواد قانونی و بخشنامههای مرتبط بررسی اشتباهات رایج اظهارنامهنویسی همچنین در پایان مراسم جلسهی پرسش و پاسخ برگزار شد. این شماره از رادیو مالی به ارائهی فایلهای این سمینار اختصاص پیدا کرده است و همچنین یک فایل جهت پاسخ به سوالات باقی مانده از سمینار آماده گردیده است.
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو چارسا قسمت بیست و هفتم
۱۸ آذر ۱۳۹۹ · ۲۴ دقیقه
کسب و کار فروشگاه ها و اصناف و علت شکست آنها ما در کشور ایران بیش از 2.500.000 فروشگاه داریم که بیش از 6 میلیون نفر در آنجا مشغول کار هستند. شهرهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین سهم را دارند. بنابراین علت شکست خوردن این صنعت میتواند درس آموزیهای زیادی داشته باشد. در این سالها مشاغل مغازه داری در ایران بسیار جذاب شده است اما در هر صورت ریسکهای مربوط به خود را دارد و اگر به خوبی مدیریت نشود منجر به شکست میشود. مهمترین عوامل شکست در اصناف عبارتند از: 1- عدم جذب سرمایه کافی: برای تاسیس یک فروشگاه، نیاز به سرمایه اولیه است. اما گاهی اوقات در محاسبه سرمایه کافی دچار مشکل میشویم و عواملی که در میزان هزینهها تاثیر گذار هستند گاهی اوقات نادیده گرفته میشود. مهمترین عواملی که معمولا در نظر گرفته نمیشوند عبارتند از: مصرف و ضایعات، شارژ فروشگاه، هزینههای آب و برق تخفیف: معمولا برای تخفیف دادن سازوکار خاصی وجود ندارد. اینکه چه تعداد کالا و چند درصد تخفیف باید داده شود بسیار مهم است و معمولا بررسی دقیق روی آن انجام نمیشود. نرخ تورم وکاهش ارزش پول: وقتی شما کالایی در فروشگاه دارید، ارزش آن با توجه به نرخ تورم تغییر میکند. باید این نکته را مدنظر داشته باشید که آیا همین کالاها را سه ماه بعد میتوانید با همین نرخ خریداری کنید یا خیر. بنابراین قیمت مصرف کننده نیز باید تغییر کند. هزینه استهلاک و تعمییرات هم جزء همین دسته هستند. چون تجهیزات نیازمند تعمیر و تعویض هستند. 2- نقدینگی ضعیف نبود نقدینگی و وجه نقد باعث شکست فروشگاهها میشود که در دو حالت رخ میدهد: به میزان خیلی بیشتر از نیاز، در فروشگاه جنس آورده شده است. هزینههای جاری زیادی وجود دارد. شما با یک فرمول ساده میتوانید بفهمید هزینههای شما در چه سطحی هست. (نرخ سوخته شدن وجه نقد) اگر شما یک میلیون تومان داشته باشید و پس از گذشت سه ماه این عدد به پانصد هزار تومان برسد، میتوانید یک میلیون را از پانصد هزار تومان کسر کنید و تقسیم بر طول مدت اندازه گیری کنید. این نرخ نشان میدهد که به چه سرعتی نقدینگی شما از بین میرود. این نرخ همیشه باید 0 باشد. 3- بازاریابی ضعیف خیلی از کسانی که فروشگاه تاسیس میکنند تنها به تجهیزات، کالاها و مجوزهای مربوط به آن فکر میکنند و تصور دارند از ابتدای تاسیس فروش خوبی خواهند داشت اما اینطور نیست. شما باید با تبلیغات مخاطبین خود را جلب کنید. سه روش برای داشتن سود بیشتر وجود دارد: 1- افزایش تعداد فروش 2- افزایش حجم فروش به هر یک از مشتریان 3- افزایش تعداد دفعات فروش به هر یک از مشتریان
برای افزودن برچسب وارد شویدرادیو پارسا قسمت بیست و پنجم
۴ آذر ۱۳۹۹ · ۲۳ دقیقه
در این پادکست، پاسخ سوالات زیر را میشنوید: اظهارنامه عملکرد برای شرکتی که دو سال است فعالیتی نداشته است ولی از حساب آن استفاده شده به چه شکل است؟ تفاوت بین اظهار ارزش افزوده با ماده 169 چیست؟ آیا اگر کسی بیش از دو بار در سال معمله ملکی انجام دهد شغل وی محسوب میشود؟ در صورت فعالیت به صورت شخص حقیقی و گروه سوم چگونه فاکتور رسمی به شرکتها ارائه شود؟ نحوه آماده کردن اظهارنامه مالیات اجاره و رهن به چه شکل است؟ مالیات فروشگاه آنلاین و وبسایت که نماد دریافت کرده به چه شکل است؟ ماده 181 قانون مالیاتی چه زمانی اجرا میشود؟ نحوه انحلال شرکت صادراتی به چه شکل است؟ و پاسخ به چندین سوال دیگر؟
برای افزودن برچسب وارد شویدمهارت اعتماد به نفس در شغل حسابداری
۲۷ آبان ۱۳۹۹ · ۲۱ دقیقه
در این قسمت می آموزیم که علاوه بر تخصص، افراد باید از مهارت های اجتماعی هم برخوردار باشند. یکی از مهم ترین مهارت ها، داشتن اعتماد به نفس است. تعریف اعتماد به نفس: باورداشتن خود برای انجام کار تا حد یک استاندارد قابل قبول یعنی من خودم را قبول دارم. اما این موضوع در تمام زمینه ها نمی تواند صدق کند بلکه در زمینه هایی که خودم انتخاب کردم دارای اعتماد به نفس کافی هستم. اما اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشیم، چه می شود؟ مهم ترین آفت خجولی این است که ما دیده نمی شویم و رشد نمی کنیم. خجولی سبب می شود تا گاهی اعتقادات ما زیر سئوال رود. گاهی سبب می شود تا فرصت های مالی و کاری را از دست بدهیم. فرد خجول، آسایش کمتری دارد و نگران قضاوت های بقیه است. اطرافیان این افراد، زندگی افراد خجول را شکل می دهند. راهکارهای مقابله با خجولی: تهیه لیست برای کارهایی که اعتماد به نفس نداریم یک نفر را برای داشتن اعتماد به نفس الگو قرار دهیم باید مهارت های لازم را برای شخصیت خودم اولویت بندی کنم تکنیک ” اگه به جای او بودم” را استفاده کنیم نکته: برای تقویت اعتماد به نفس باید به دنبال تقویت مهارت هایی باشیم که به آنها نیاز داریم. ( نه صرفا مواردی که نسبت به آنها ترس داریم)
برای افزودن برچسب وارد شویدبررسی بخشنامه 200/97/133
۲۷ آبان ۱۳۹۹ · ۱۸ دقیقه
بخشنامه شماره 200/97/133 تاریخ: 27/09/1397 3- عدم ارسال فهرست معاملات تمام یا برخی از دورههای مالیاتی مودیان در سامانه معاملات موضوع تبصره (3) ماده (169) قانون مالیاتهای مستقیم و همچنین عدم تسلیم اظهارنامه و یا ابراز میزان فروش کالا و خدمات کمتر از مبلغ واقعی توسط فروشنده در اظهارنامه، دلیلی برای عدم پذیرش اعتبار مالیاتی واقعی مودیان نبوده و ادارات امور مالیاتی می بایست بر اساس اطلاعات موجود نسبت به رسیدگی دورههای مالیاتی وفق مقررات اقدام نمایند و در صورت وجود ابهام در خصوص اقلام مورد نظر، مراتب جهت احراز اصالت معامله از مراجع ذیصلاح از جمله اداره امور مالیاتی مربوط، گمرک جمهوری اسلامی ایران استعلام گردد و در صورت اخذ تأییدیه نسبت به پذیرش اعتبار اقدام نمایند. 5- به موجب ماده (1) قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات قانون مذکور بوده و به استناد ماده (14) قانون مزبور مبالغ مندرج در صورتحسابهای (صورت وضعیتهای) صادره که ماهیت آن بهای کالاها و خدمات می باشد، مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون مذکور خواهد بود. بنابراین مبالغ دریافتی در قالب وجوهی از قبیل خسارت و جریمه تأخیر در پرداخت از خریدار مشمول مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده نمیباشد. بدیهی است وجوهی از قبیل دموراژ (تأخیر توقف کالا) و سود تضمین شده بابت فروش اقساطی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهد بود. 6- در مواردی که مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده پیمانکاران بر اساس استاندارد حسابداری شماره (9) و بر مبنای درصد پیشرفت کار تعیین و مالیات و عوارض ارزش افزوده متعلق وفق مقررات مطالبه شده باشد چنانچه درآمد مربوط به پیشرفت کار یاد شده در صورت حساب یا صورت وضعیت دوره/ دورههای مالیاتی بعد منظور گردد در این صورت احتساب آن بخش از مبلغ صورت وضعیت که قبلا مالیات و عوارض آن مطالبه شده جزء مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده دوره مالیاتی بعد نمیباشد. 7- به موجب ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده مکلف به ارائه دفاتر میباشند لذا به استناد آییننامه اجرایی موضوع ماده (95) اصلاحیه 31/04/1394 قانون مالیاتهای مستقیم، ارائه سایر دفاتری که به استناد مقررات قانونی مربوط از جمله قانون محاسبات عمومی و قانون شهرداریها مورد استفاده مودیان قرار میگیرد، بلامانع بوده و به تبع آن مشمول جریمه مقرر در بند (6) ماده (22) قانون مذکور نخواهد شد. شایان ذکر است نگهداری دفاتر توسط اشخاص حقیقی مشمول فراخوانهای هفتگانه، تابع مقررات آییننامه اجرایی ماده (95) اصلاحیه 31/04/1394 قانون مالیاتهای مستقیم میباشد. 8- عدم ثبت نام، عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر، رد دفاتر و غیر قابل رسیدگی بودن دفاتر در رسیدگی مالیات بر عملکرد موضوع قانون مالیاتهای مستقیم و همچنین تشخیص مالیات عملکرد از طریق علی الرأس، موجبی برای تشخیص مالیات و عوارض ارزش افزوده از طریق علیالرأس نبوده و تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده میبایست مستند به اسناد و مدارک مثبته و رسیدگی دقیق به اعتبارات مالیاتی به ویژه احراز اصالت معامله خرید کالاهای مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده مودیان، صورت پذیرفته و از هرگونه برآورد فروش و درآمد بدون وجود دلایل و شواهد و مستندات کافی و قابل اطمینان خودداری گردد....
برای افزودن برچسب وارد شویدهمه چیز درباره اظهارنامه سال 99 (قسمت دوم)
۲۷ آبان ۱۳۹۹ · ۲۲ دقیقه
ادامه مبحث اظهارنامه های مالیاتی ماده 177 قانون مالیات های مستقیم تبصره 1 ـ هرگاه آخرین روز مهلت یا موعد مقرر برای تسلیم اظهارنامه یا سایر اوراقی که مودی مالیاتی به موجب مقررات مکلف به تسلیم آن میباشد، مصادف با تعطیل یا تعطیلات رسمی یا عمومی گردد اولین روز بعد از تعطیل یا تعطیلات مزبور برحسب مورد جزء مهلت یا موعد مقرر جهت تسلیم اظهارنامه یا اوراق مذکور محسوب خواهد شد. ماده 210 قانون مالیات های مستقیم تبصره 2 ـ آن قسمت از مالیات مورد قبول مودی مذکور دراظهارنامه یا ترازنامه تسلیمی به عنوان مالیات قطعی تلقی میشود و از طریق عملیات اجرایی قابل وصول است. جرایم مربوط به اظهارنامه مالیاتی: ماده 190 قانون مالیات های مستقیم ماده 190ـ علی الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هرسال مالی قبل از سر رسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزهای معادل یک درصد (1%) مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سر رسید مقرر خواهد بود که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد. پرداخت مالیات پس از آن موعد موجب تعلق جریمهای معادل 5/2% مالیات به ازای هر ماه خواهد بود. ماده192 قانون مالیات های مستقیم در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سیدرصد(30%) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ده درصد(10%) مالیات متعلق برای سایر مودیان میباشد. حکم این ماده درمورد درآمدهای کتمانشده در اظهارنامههای تسلیمی و یا هزینههای غیرواقعی نیز جاری است. ماده 193 قانون مالیات های مستقیم نسبت به مودیانی که به موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند درصورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه ای معادل بیست درصد (20%) مالیات برای هریک از موارد مذکور خواهند بود. ماده274 قانون مالیات های مستقیم موارد زیر جرم مالیاتی محسوب میشود و مرتکب یا مرتکبان حسب مورد، به مجازاتهای درجه شش محکوم میگردند: 6 ـ خودداری از انجام تکالیف قانونی درخصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینهای در سه سال متوالی ماده 201 قانون مالیات های مستقیم ماده 201- هرگاه مودی به قصد فرار از مالیات از روی علم و عمد به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل میباشد و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده است استناد نماید یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه وحساب سود و زیان خودداری کند علاوه بر جریمهها و مجازاتهای مقرر در این قانون از کلیه معافیتها و بخشودگیهای قانونی در مدت مذکورمحروم خواهدشد. ایا محدودیت ارسال اظهارنامه در سال جاری برداشته شده است؟ بله. به دو دلیل: بابت بحث کرونا/ برداشتن انحصار از کافی نت ها برای ارسال اظهارنامه نکات مهم در مورد ارسال اظهارنامه: حتما از سیستم کد رهگیری دریافت کنند. پرینت آن را دریافت کنند. به جای ارسال اینترنتی، می توانند اظهارنامه را پست کنند. تمام حساب بانکی ها (با اولویت بندی) را در اظهارنامه بیاورند. اظهارنامه عدم فعالیت را در صورتی که هیچ فروشی نداشتید، ارسال نمایید. در صورت ارسال الکترونیکی اظهارنامه، نیاز به ارسال چاپی نیست. اظهارنامه را برای روزهای آخر نگذارید. ساعات غیراداری خیلی بهتر است. مهم ترین جدول اظهارنامه از نظر تبعات مالیاتی سود و زیان و ترازنامه است. ماده 201 قانون مالیات های مستقیم و نکات آن تبصره7- به ازای هر ده درصد (10%) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک واحددرصد و حداکثر تا پنج واحددرصد از نرخهای مذکور کاسته میشود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال جاری در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است. اگر بدهی قطعی 97 دارید، تنها تا 31 شهریور ماه 99 امکان پرداخت آن را دارید. باید مالیات ابرازی خود را تا زمان مورد نظر پرداخت کرده باشید یعنی آخرین روز تسلیم اظهارنامه گروه رسیدگی مالیاتی جرایم 97 را مجدد بررسی کرده تا از صحت محاسبات و پرداخت مطمئن شود. در اظهارنامه جدولی به نام مجوزها وجود دارد که فیلد اجباری نیست. اما شما حتما تمامی مجوزها را ثبت کنید....
برای افزودن برچسب وارد شویدنحوه کار با سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی
۲۷ آبان ۱۳۹۹ · ۳۴ دقیقه
در این قسمت نحوه کار با سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی را مورد بررسی قرار می دهیم.
برای افزودن برچسب وارد شویدآشنایی با مهارتهای فردی برای مشاوران مالیاتی
۲۷ آبان ۱۳۹۹ · ۲۸ دقیقه
یکی از پرسشهای متداول شنوندگان محترم، مسیر رشد و پیشرفت در جهت تبدیل شدن به یک مشاور مالیاتی است. در این قسمت درباره مهارت های فردی ویژه مشاوران مالیاتی بحث خواهيم كرد.
برای افزودن برچسب وارد شویدهمه چیز درباره اظهارنامه سال 99 (قسمت اول)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ · ۳۰ دقیقه
آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 آیین نامه: 230761 اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیندها تحت سامانه متمرکز انجام می شود. اگر فردی امکان ارائه آن را به شکل الکترونیکی نداشته باشد، از طریق ارسال پستی هم می توانید اقدام کنید. اظهارنامه فرم چاپی مخصوصی است که از طرف وزارت اقتصادی و دارایی تهیه و در اختیار مودیان قرار می گیرد. تسلیم اظهارنامه از نظر قانونی برای مودیان یک تکلیف است افراد باید با داشتن کد اقتصادی ۱۶ رقمی اطلاعات خود را از طریق پیش ثبت نام در سامانه مالیاتی وارد کرده و اقدام به گرفتن اظهار نامه مالیاتی نمایند. در این روش اشخاص حقیقی یا حقوقی باید میزان مالیات خود را بدون دخالت ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی به صورت واضح بیان کنند به گونه ای که هیچ گونه شک و شبهه ای در آن وجود نداشته باشد. کارشناسان سازمان امور مالیاتی پس از بررسی مدارک ارسالی توسط شخص حقیقی یا حقوقی و اطمینان از صحت مدارک ارسالی و عدم تخلف از قوانین مالیاتی مالیات اعلام شده را می پذیرند و همان مقدار پرداخت مالیات برای شخص منظور می گردد. طبق ماده ۱۵۵ قانون مالیاتهای مستقیم سال مالیاتی عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال ختم می شود لکن در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات که سال مالی آنها به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نمی کند درآمد سال مالی آنها به جای سال مالیاتی مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد و موعد تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و سررسید پرداخت مالیات آنها چهار ماه شمسی پس از سال مالی می باشد. اولین اظهارنامه ارائه شده، اظهارنامه اصلی است. اظهارنامه اشخاص حقیقی شیوه تعیین مالیات در کشور ما بر اساس خوداظهاری است ، به این معنا که صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی لازم است که حساب درآمد و سود و زیان خود را هر ساله در قالب یک اظهارنامه مالیاتی ثبت و تسلیم کنند . چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود به اداره مالیات هستند ، هر چند که قوانین متفاوتی بر آن ها حاکم است . این افراد تا پایان خرداد ماه فرصت دارند.
برای افزودن برچسب وارد شویدراه اندازی استارتاپ در حوزه خدمات مالی دیجیتال (فین تک FinTech)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ · ۲۲ دقیقه
فینتک یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. فینتک معادل Financial technology یا FinTech صنعتی در فضای اقتصادی است و به کمپانیهایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش میکنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند. فین تک به سه بخش بورس، بانک و خدمات مالی و بانکی تقسیم می شود. در حال حاضر استارتآپهای مختلفی در حوزه فینتک در ایران شروع به کار کردهاند؛ اما این حوزه تنها محدود به استارتآپها نیست و ممکن است بنگاههای سنتیتر مانند بانکها نیز در خدمات خود نوآوریهایی ارائه کنند. البته نباید فینتک را با خدمات الکترونیک بانکها اشتباه گرفت. فراموش نکنید که فینتک، کاربرد فناوری در حوزههای مالی همراه با نوآوری است و صرف استفاده از فناوری فعالیت در این حوزه محسوب نمیشود. فراگیر شدن اینترنت و تکنولوژیهای دیجیتال زمینه را برای ارائه خدمات نوآورانه مالی فراهمتر کرده است اما با این حال فناوری مالی لزوما محدود به فناوری اطلاعات و فضای آنلاین نیست و ممکن است به شیوههای خلاقانه دیگری نیز پیادهسازی شود. با آمدن برنامه هایی مثل همراه کارت، آپ و یا تاپ برخی از کارهای بانکی راحت تر انجام شد. کم کم این اپلیکیشن ها به سوپر اپلیکیشن تبدیل شدند و مواردی مثل پرداخت قبض، بیمه و .. نیز به آن اضافه شد. همچنین در گذشته افراد ارتباط مستقیمی با بانک داشتند تا وام بگیرند اما امروزه استارتاپ هایی هستند که بخشی که از این موضوعات کاربر را برعهده دارند و وظیفه بانک، تنها برآورده کردن موضوعات مالی است. چگونه یک کسب و کار در حوزه فینتک داشته باشیم؟ تجربه افراد؛ ارتباطات با دیگران و شناخت موثر از این صنعت می تواند در این عرصه کمک بسیار زیادی کند. افراد باید شناخت حوزه مالی را در راس امور قرار دهند. همچنین افراد باید دسته بندی موضوعات مالی را در ذهن خود داشته باشند و صنعت مورد نظر را انتخاب کند. برخی آز آن ها عبارتند از : درگاه های پرداخت، وام دهی، سرویس های مالی، تحلیلی داده ها و … همچنین افراد باید بخشی از جامعه هدف را انتخاب کنند چراکه نیازهای افراد در این حوزه بسیار متفاوت است. معمولا رقبایی در این زمینه هم وجود دارند. افراد باید تیم بسیار خوب و همدلی هم داشته باشند که از طریق همکاری و یا جذب و استخدام صورت می گیرد. همچنین لازم به ذکر است که برخی از موضوعات از سایر کشورها قابل کپی است و می توانیم از تجارب آن ها استفاده کنیم. اما باید دقت داشته باشیم که تمامی موضوعات باید با موارد بومی و قانونی ایران هماهنگ شود.
برای افزودن برچسب وارد شویدیادداشت های توضیحی در ترازنامه
۲۶ آبان ۱۳۹۹ · ۲۴ دقیقه
گردش وجوه نقد گردش وجوه نقد به دو روش مستقیم و غیرمستقیم نوشته می شود. چیزی که در ایران و در استاندارد بین المللی استفاده می شود، روش غیرمستقیم است. روش مستقیم عبارت است از: جریانهای نقدی حاصل از فعالیتهای عملیاتی: جریانهای نقدی حاصل از عملیات یا جریان نقدی عملیاتی نیز نامیده میشود، شامل جریان نقدی ورودی و خروجی حاصل از عملیاتی است که سود خالص شرکت را تحت تاثیر قرار میدهد. جریان نقدی ناشی از بازده سرمایهگذاریها و سود پرداختی بابت تامین مالی: شامل جریانهای نقدی ورودی و خروجی حاصل از دریافت بهره و سود نقدی و پرداخت بهره و سود نقدی هست. جریان ناشی از مالیات بر درآمد: شامل جریانهای نقدی خروجی حاصل از پرداخت مالیات هست. جریان نقدی حاصل از فعالیتهای تامین مالی: شامل جریانهای ورودی و خروجی حاصل از فعالیتهایی است که بر ساختار سرمایه شرکت تاثیر میگذارد. جریان نقدی عملیاتی طبق روش مستقیم و غیر مستقیم به طور متفاوتی به تصویر کشیده میشود، اما مقدار جریان نقدی عملیاتی به دست آمده از هر دو روش یکسان است. محاسبه جریان نقدی حاصل از فعالیت سرمایهگذاری و تامین مالی از هر دو روش یکسان است. به طور خلاصه گامهای زیر را در روش تهیه صورت جریان وجه نقد، بخش عملیاتی به روش غیرمستقیم باید طی کرد: به دست آوردن سود عملیاتی افزودن تمام هزینههای غیر نقدی (مانند استهلاک و انقضا) به سود عملیاتی و کسر تمام اجزای غیر نقدی درآمدها افزودن (کسر) کردن تغییرات در حسابهای عملیاتی ترازنامه از سود عملیاتی بهصورت زیر: افزایش در حساب داراییهای عملیاتی (خروج وجه نقد) از سود خالص کسر میگردد، در حالی که کاهش آن (ورود وجه نقد) به آن اضافه میشود. افزایش در حساب بدهیهای عملیاتی (ورود وجه نقد) به سود خالص اضافه میشود، در حالی که کاهش آن (خروج وجه نقد) از آن کسر میگردد. استاندارد حسابداری بینالمللی شمارهی ۱، صورت های مالی الزامی و چگونگی ارائهی آنها را تعریف میکند. صورت های مالی اساسی عبارتند از: صورت سود و زیان ترازنامه صورت جریان وجه نقد صورت سود و زیان جامع یادداشتهای همراه صورت های مالی، شامل خلاصهای از خط مشیهای حسابداری یادداشت های توضیحی بخش مهمی ازصورت های مالی است، زیرا تنها راه عملی برای توصیف کامل و مناسب برخی از وضعیتها و رویدادهای خاص است و معمولا به ترتیب زیر ارائه می شود : الف)تاریخچه فعالیت های واحد تجاری ب) مبنای تهیه صورت های مالی ج) خلاصه اهم رویه های حسابداری د) اطلاعات تکمیلی درباره اقلام ارائه شده در صورتهای مالی اساسی ه) اطلاعات مربوط به اقلام شناسایی نشده در صورتهای مالی اساسی ( بدهی های احتمالی و تعهدات سرمایه ای ) و) رویدادهای بعد از تاریخ تراز نامه ز) معاملات با اشخاص وابسته ضرورت یادداشت های مالی عبارتند از: ۱. موضوعات غیر کمی خلاصه اهم رویه های حسابداری مانند روش های ارزیابی موجودی کالا مانندFIFO،و روش خط مستقیم استهلاک. ۲. ارائه جزئیات اقلام تشکیل دهنده. یادداشت های همراه صورت های مالی در راستای اصل افشا حرکت می کنند تا استفاده کننده اطلاعات مجبور به حدس و گمان نشود و ارائه بیش از حد جزئیات در صورت های مالی ممکن است باعث سردرگمی مصرف کننده شود. ۳. وجود بدهی های احتمالی نیازمند افشا. برخی از بدهی های احتمالی نیازمند افشا هستند. نمونه از انواع بدهی های احتمالی عبارتند از: تضمین بدهی دیگران،اسناد دریافتنی تنظیم شده و دعاوی مطرح شده علیه شرکت. یادداشتهای توضیحی باید به نحوی منظم ارائه شود،هر قلم مندرج در ترازنامه،صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد باید به یادداشت های توضیحی مربوط عطف داده شود.از معایب یادداشت های همراه صورت های مالی آن است که خلاقیت و تلاش جهت یافتن مکانی مناسب جهت افشا در متن صورتهای مالی را محدود می کند....
برای افزودن برچسب وارد شویدصورت های مالی اساسی بر اساس تغییرات استاندارد شماره 1
۲۶ آبان ۱۳۹۹ · ۲۳ دقیقه
محل درج اطلاعات اقتصادی مرتبط با فعالیتهای شرکتها است. صورت های مالی، حداقل یکبار در سال تهیه ولی در بسیاری موارد، این صورتها شش ماهه و یا حتی در صورت نیاز در مقاطع زمانی کوتاهتر نیز تهیه و ارائه میشود. مخاطبان اصلی صورت های مالی چه کسانی هستند؟ مدیران. سرمایه گذاران سازمان های مرتبط ( امور مالیاتی و یا سازمان تامین اجتماعی) ملزومات تهیه صورت مالی چیست؟ بستن حساب ها با تمامی جزئیات باید انجام شود ( به روز کردن مانده حساب ها، بستن انبارها و ریالی کردن آن ها، بستن فروش، به روز کردن هزینه ها، گرفتن ذخیره ها، انجام امور بهای تمام شده و … صورت های مالی حسابرسی شده مربوط به کدام شرکت هاست؟ ماده 272 قانون مالیات های مستقیم در ارتباط اشاره می کند: شرکت های سهامی عام و پذیرفته شده در سازمان بورس شرکت های خصوصی با درآمد بالای 5 میلیارد تومان و یا دارایی بالای 8 میلیارد تومان زمان ارائه صورت های مالی 4 ماه پس از آغاز سال مالی است. بعد از آن سه ماه فرصت وجود دارد تا صورت های مالی حسابرسی شده را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. لازم به ذکر است که در هنگام تحویل صورت های مالی، یک نامه رسمی را به عنوان رسید هم باید ارسال کنید. ممیز مالیاتی بعدها این رسید را از شما طلب می کند. اجزای صورت های مالی چیست؟ ( طبق چهارچوب های استاندارد بین المللی) صورت سود و زیان سود و زیان دوره میزان درآمدها، هزینهها، و همچنین سود یا زیان انتهای دوره را که حاصل فعالیتهای عملیاتی و غیرعملیاتی هستند را گزارش میکند. این گزارش عملکرد یکساله را ارائه می کند و نشان می دهد که آیا شرکت در این دوره سودده بوده است یا خیر. صورت سود و زیان جامع ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ زیان ﺟﺎﻣﻊ باید ﻣﻮﺍﺭﺩ زیر ﺭﺍ ﺑﻪ ترتیب ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﺪ : الف. ﺳﻮﺩ یا زیان ﺧﺎﻟﺺ ﺩﻭﺭﻩ ﻃﺒﻖ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ زیان. ب. سایر درآمدها ﻭ هزینههای شناسایی ﺷﺪﻩ ﺑﻪ تفکیک. ﺝ . تعدیلات سنواتی. ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ که ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ زیان ﺟﺎﻣﻊ دربرگیرنده کلیه ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ هزینههای شناسایی شده ﺷﺪﻩ، ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺗﺤﻘﻖ یافته ﻭ ﺗﺤﻘﻖ نیافته ﺍﺳﺖ، ﺳﻮﺩ یا زیان ﺧﺎﻟﺺ ﺩﻭﺭﻩ مالی ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ اولین ﻗﻠﻢ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ زیان ﺟﺎﻣﻊ انعکاس می یابد. این ﺑﺪﺍﻥ معنی ﺍﺳﺖ که ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ زیان ﺩﻭﺭﻩ، یکی ﺍﺯ ﺍﻗﻼﻡ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ زیان ﺟﺎﻣﻊ ﺭﺍ ﺑﻪ تفصیل ﻧﺸﺎﻥ می دهد ﻭ سایر ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ هزینههای شناسایی ﺷﺪﻩ، به طور ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ زیان ﺟﺎﻣﻊ انعکاس می یابد. صورت وضعیت مالی (ترازنامه) در فرآیند حسابداری و تحلیل بنیادی، ترازنامه جزو مهمترین صورت های مالی است. در ترازنامه یک شرکت اطلاعاتی مانند میزان دارایی، بدهی و سرمایه یک شرکت وجود دارد و با استفاده از ترازنامه می توان اطلاعاتی مانند چگونگی کاهش بدهی ها از طریق داراییها و یا از طریق انتشار سهام تأمین بودجه را به دست آورد. تغییر حقوق مالکانه تفاوت بین داراییها و بدهیها هست. تحلیل گران گاهی از حقوق صاحبان سهام به عنوان خالص داراییها یاد میکنند. نام دیگر حقوق صاحبان سهام، حقوق مالکانه هست. گردش وجوه نقد صورت جریان وجوه نقد اطلاعاتی فراتر از آنچه صورت سود و زیان بر پایه حسابداری تعهدی در اختیار قرار میدهد، تهیه میکند که بر پایه حسابداری نقدی استوار است. اگر گزارش سود و زیان تطبیقی را داشته باشید این گزارش را براحتی می توانید تهیه کنید. همچنین گردش وجوه نقد به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم تهیه می شود. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از صورت جریان وجه نقد میتوان به برآورد نقدینگی شرکت، توان ایفای تعهدات و انعطاف پذیری مالی ارزیابی کرد و به سوالات زیر پاسخ داد: آیا عملیات معمول شرکت جریان نقد مناسب برای باقی ماندن شرکت در رقابت تولید میکند؟ آیا شرکت نقدینگی لازم برای پرداخت بدهیهایی که سررسید آنها فرا میرسد را دارد؟ آیا شرکت نیاز به تامین مالی جدید دارد؟ آیا شرکت توان رویارویی با حوادث غیرمنتظره را دارد؟ آیا شرکت میتواند از فرصتهای پیش رو بهره کافی ببرد؟...
برای افزودن برچسب وارد شویدماده 169 مکرر
۲۶ آبان ۱۳۹۹ · ۲۲ دقیقه
ماده 169 مکرر چیست؟ – به منظور شفافیت فعالیتهای اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایهای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد میشود. وزارتخانهها، موسسات دولتی، شهرداریها، موسسات وابسته به دولت و شهرداریها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانکها و موسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی که اطلاعات مورد نیاز پایگاه فوق را در اختیار دارند و یا به نحوی موجبات تحصیل درآمد و دارایی برای اشخاص را فراهم میآورند، موظفند اطلاعات به شرح بستههای ذیل را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. الف ـ اطلاعات هویتی: اطلاعات هویتی و مکانی اشخاص حقیقی و حقوقی مجوزهای فعالیت اقتصادی و همچنین مجوزهای مربوط به انجام معاملات تجاری و عقد قراردادها ب ـ اطلاعات معاملاتی اشخاص: معاملات (خرید و فروش داراییها، کالاها و خدمات) تجارت خارجی (واردات و صادرات کالاها و خدمات) قراردادهای مربوط به انجام معاملات و فعالیتهای تجاری قراردادهای مربوط به انجام عملیات پیمانکاری و هرگونه خدمات اطلاعات مربوط به خرید و فروش ارز و سکه طلا اطلاعات انواع بیمهنامههای صادره و خسارتهای پرداختی بارنامه و صورت وضعیت حمل و نقل بار و مسافر پ ـ اطلاعات مالی، پولی و اعتباری و سرمایهای اشخاص: جمع گردش سالانه (دوره مالی) نقل و انتقال سهام و سایر اوراقبهادار جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حسابهای بانکی جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع سپردهها و سود آنها تسهیلات بانکی اعم از ارزی و ریالی در قالب کلیه عقود و همچنین کلیه تعهدات اعم از گشایش اعتبار اسنادی و تنزیل اعتبار اسنادی، ضمانتها و نظایر آن ت ـ اطلاعات داراییها، اموال و املاک و همچنین نقل و انتقال آنها ث ـ سایر اطلاعات فعالیتهای اقتصادی که با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیأت وزیران به موارد مزبور اضافه خواهد شد. تبصره1- کلیه اشخاص و مراجعی که به نحوی در جریان عملیات مربوط به مالکیت، نگهداری، انتقالات، خدمات بیمهای و معاملات دارایی های مذکور میباشند موظفند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر میدارد اطلاعات مربوط را به آن سازمان ارائه دهند. متخلف از مفاد حکم این تبصره علاوه بر مسوولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمهای معادل یکدوم تا دوبرابر مالیات پرداخت شده خواهد بود. تبصره2- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است امکان دسترسی برخط(آنلاین) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بیمه مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین سایر دستگاههای اجرائی را به فهرست بدهکاران مالیاتی فراهم آورد تا استفادهکنندگان مذکور بتوانند با حفظ طبقهبندی، اطلاعات دریافتی را در ارائه خدمات به اشخاص بدهکار مالیاتی لحاظ کنند. تبصره3- اشخاص متخلف از حکم این ماده علاوه بر محکومیت به مجازات مقرر در این قانون، مسوول جبران زیانها و خسارات وارده به دولت خواهند بود. تبصره4- دستگاههای اجرائی که مطابق قانون نیاز به این اطلاعات دارند، مجازند با تصویب هیأتوزیران و حفظ طبقهبندی مربوط، از اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات موضوع این ماده در حد نیاز استفاده کنند. تبصره5 – ترتیبات اجرای احکام این ماده و نحوه دسترسی برخط، تعیین حد آستانه (تعیین حداقل رقم اطلاعات)، دریافت و ارسال اطلاعات و مهلت آن با حفظ محرمانه بودن آن از اشخاص مذکور بهموجب آییننامهای است که ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه میشود و بهتصویب وزیران امور اقتصادی و دارایی و دادگستری میرسد. آیین نامه 203829 تاریخ: 1395/10/29...
برای افزودن برچسب وارد شویدمقدمه ای بر صورت معاملات فصلی (فصل دوم)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ · ۱۸ دقیقه
ادامه آیین نامه شماره 200/3949/46378 ماده 10 اشخاص مشمول ماده 9 این آییننامه مکلفند فهرست معاملات خود را مطابق اقلام اطلاعاتی مندرج در سامانه معاملات تهیه و ارسال نمایند. فهرست معاملات حداکثر در مقاطع سه ماهه ( فصلی ) تهیه و تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی از طریق درگاه اینترنتی سازمان برای سامانه معاملات ارسال و یا به صورت لوح فشرده در قالب اطلاعات درخواستی سازمان به اداره امور مالیاتی ارائه شود. چنانچه انتهای سال مالی اشخاص حقوقی در خلال یکی از فصول سال شمسی باشد، این اشخاص مکلفند برای آن فصل دو فهرست معامله تنظیم و ارسال نمایند. به نحوی که از ابتدای فصل تا پایان سال مالی خود یک فهرست معامله و همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان آن فصل نیز یک فهرست معاملات دیگر ارسال نمایند. ماده 13 – موارد زیر مشمول ارسال فهرست معاملات نیست: خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار؛ خرید و فروش سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام یا سهم الشرکه؛ سود و کارمزد و جریمه های بانک ها، صندوق تعاون، صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و صندوق های قرض الحسنه؛ سود سهام و سهم الشرکه؛ حـق عـضویت اعضاء مجامع حرفه ای، احزاب و انجـمن ها وتشکـل های غـیردولتی دارای مـجوز از مـراجـع ذی صلاح؛ کمکها، جوائز و هدایای بلاعوض؛ مبالغی که تحت عناوین جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات (به استثناء مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و موارد مشابه، به دستگاه های اجرائی پرداخت می گردد؛ حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیات های مستقیم؛ وجوه پرداختی بابت حق نگهداری (شارژ) ساختمان محل فعالیت و آبونمان های پرداختی. ماده 14– در خصوص معاملاتی که (اعم از خرید یا فروش کالا یا خدمت) تا میزان 5% حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات هستند، مشمولین ماده (9) می توانند فهرست معاملات مذکور را به صورت مجموع ارسال نمایند. دستورالعمل 24468 مورخ 90/10/27 بند 4-5: برای خریدهای تا میزان 10 درصد مبلغ حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده 3 قانون برگزاری مناقصات، رعایت مقررات فوق ضرورت ندارد ولی معاملات مذکور را طی یک سطر در فهرست سه ماهه خرید (فرم مشاره 4) به صورت تجمیعی به شرح (معاملات کمتر از 10% مبلغ حد نصاب) درج نمایند. در صورتی که معاملات اعلام شده به شرح فوق از 10% مبلغ خرید سالیانه مودی بیشتر باشد، مودی مذکور به عنوان مودی دارای ریسک محسوب و این گونه مودیان در اولویت رسیدگی مالیاتی قرار خواهند گرفت. فروشندگانی که مشمول این دستورالعمل می باشند در موارد فروش تا میزان 10 درصد مبلغ حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده 3 قانون برگزاری مناقصات، لزومی به درج شماره اقتصادی خریدار در صورتحساب صادره نداشته و جمع اینگونه معاملات را طی یک سطر در فهرست سه ماهه فروش(فرم شماره 3) به صورت تجمیعی به شرح«معاملات کمتر از 10% مبلغ حد نصاب درج نمایند. ادامه بررسی ماده 169 قانون مالیات های مستقیم تبصره 4: نحوه رسیدگی، مطالبه، حل اختلاف و وصول جرائم مذکور و ترتیبات پرداخت آن طبق مقررات در هر دوره مالیاتی طبق مقررات این قانون با رعایت مهلت مقرر در ماده(157) انجام میشود. تبصره5 : وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است حداکثر تا مدت ششماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون سامانه انجام معاملات وزارتخانهها و دستگاه های اجرائی را برای مدیریت انجام کلیه مراحل مناقصات و مزایدهها راهاندازی کند و امکان دسترسی برخط (آنلاین) سازمان امور مالیاتی را فراهم آورد. تبصره 6 : جرایمی که مودیان به واسطه عدم اجرای احکام ماده(169 مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1380 مرتکب شدهاند، مطابق مقررات این ماده محاسبه، مطالبه و وصول میشود....
برای افزودن برچسب وارد شوید